Növeli-e a spa a hotelek bevételeit?

[Total: 0    Average: 0/5]

Növeli-e a spa a hotelek bevételeit?

A jó közérzetet, a testi-lelki harmóniát helyreállító szolgáltatások igénybevétele, a pihenéssel, kikapcsolódással egybekötött egészségvédelem távolról sem csak divat napjainkban. Sokkal több ennél: egész társadalmakat átható korjelenség, újabb keletű fogyasztói szokás, amely egyre szélesebb és szélesebb körben válik népszerűvé és keresetté. A kényeztető, jóléti szolgáltatások ma már számos intézménytípusban elérhetőek a vendégek számára.

A jó közérzeti szolgáltatások piaca évről évre egyre nő. A kereslet és a kínálat folyamatos bővüléséről számolnak be a legnagyobb nemzetközi szállodaláncok, ezt tapasztalják az egészségturizmus szervezésével is foglalkozó nagy utazási irodák, de ezt bizonyítja az ajándékküldő szolgálatokon keresztül értékesített kényeztető wellness ajánlatok számának óriási növekedése is, amely különösen Nyugat-Európában tapasztalható jelenség.

KERESLET ÉS KÍNÁLAT

Ma már biztosra vehetjük, hogy a spa kultúra felvirágzása nem csak átmeneti fellángolás, hanem korunk egyik meghatározó, emblematikus jelensége. A spa szemmel láthatóan kiválóan képes megfelelni a fogyasztók elvárásainak, akik ma a jólét fogalmához szorosan hozzá tartozónak tekintik a kellemes közérzetet, a fizikai és lelki egyensúlyt, a tökéletes kikapcsolódást és ellazulást, és mindezért anyagi áldozatokat is hajlandók hozni. A kényeztető és jó közérzeti szolgáltatások iránti kereslet igen jelentős, ezért ma már egyetlen felsőkategóriás hotel sem engedheti meg magának, hogy spa nélkül működjön. Pedig a beruházás költségei meglehetősen magasak. Egy színvonalasan kialakított wellness részleg egy négyzetméterre eső költségei már egy háromcsillagos szálloda esetében is elérhetik az 1000 €/nm-t, a négy- vagy többcsillagos szállodáknál pedig ez az összeg akár 3500 €/ nm fölé is emelkedhet. A befektetés nagy tőkeigénye ellenére ma a legtöbb négycsillagos hotel rendelkezik spával, mert a tapasztalatok egyértelműen azt igazolták, hogy a vendégek szállodaválasztásában ez a tényező meghatározó szerepet játszik. Egy négycsillagos szállodalánc vendégkörében végzett közvélemény-kutatás eredményei szerint az úti cél kiválasztásánál az ügyfelek 93%-ánál döntő szempont, hogy a hotel rendelkezik-e spával, vagy sem. Meglepő, milyen nagy súllyal esik latba ez a kritérium, különösen ha azt is figyelembe vesszük, hogy a szállodai tartózkodás alatt végül csak a vendégek 34%-a veszi igénybe a spa szolgáltatásait… A kereslettel párhuzamosan évről évre bővül és minőségileg folyamatosan javul a kínálat is. A szállodák megítélésében ugyanis kimagasló szerepe van a spa színvonalának, az ott igénybe vehető szolgáltatások minőségének és gazdagságának. Néhány szállodalánc (Banyan Tree, Six Senses, Aman Resort, Shangri-la, Mandarin Oriental stb.) ezért kifejezetten luxus színvonalú kezelési kínálattal várja vendégeit. A resort szegmensben a spa kezelések gyakran a szobában is igénybe vehetőek, ami egészen exkluzív luxusszolgáltatásnak számít, és természetesen az árakat is a legfelső kategória felé tolja el. Az alacsonyabb fogyasztói igényeket kielégítő, háromcsillagos szállodák saját spáiban ezzel szemben általában alacsonyabb minőségű termékekkel végzett, alacsonyabb színvonalú szolgáltatásokkal találkozni. Természetesen itt a spa személyzete is alacsonyabban képzett, és kisebb létszámú. Jól is van ez így, hiszen a különböző kategóriájú szolgáltatásokat különböző vásárlóerőt képviselő rétegek veszik igénybe, s így mindenki megtalálhatja a saját anyagi lehetőségeinek megfelelő választást. A háromcsillagos szállodák vendégei magától értetődő módon nem ugyanabból a körből kerülnek ki, mint a luxusszállodák ügyfélköre. Az alacsonyabb kategóriájú intézményekben a költségeket gyakran kisebb létszámú személyzettel próbálják lefaragni. A bevételek növelésének céljából a szálloda spáját sok helyen megnyitják a külső vendégek számára is. Ilyenkor a spába gyakorlatilag bárki betérhet az utcáról is, az intézmény nem kizárólag a szálloda vendégeinek igényeit igyekszik kielégíteni. Ez nem kevés veszélyt rejt magában, mert a nagyobb látogatottság miatt könnyen előfordulhat, hogy elvész a vendégekkel való személyes kapcsolat, és a személyre szabott, egyedi kezelések lehetősége is visszaesik. Ettől azonban a legtöbb spa igyekszik tartózkodni, ilyen hibát elkövetni óriási vétek volna, amely a rövid időn belül a látogatottság visszaesését vonná maga után. A spa vendégkörének összetételéről elmondható, hogy még mindig a női vendégek vannak túlsúlyban, de folyamatosan nő a kezeléseket igénybe vevő férfi vendégek száma is. Ma a spa vendégeinek nagyjából 30%-a férfi , és ez az arány folyamatosan emelkedik. A spák nem is hagyták válasz nélkül ezt az örvendetes változást: 90%-uk kifejezetten a férfi ak igényeire szabott kezelésekkel bővítette kínálatát, illetve megjelentek a piacon a férfi vendégek ellátására szánt speciális intézmények is. A szállodaiparban a spa szolgáltatások iránti kereslet határozottan növekvő tendenciát mutat, de a szolgáltatásokat nyújtó részlegek rentabilitása ma még sok helyütt bizonytalan. A kihasználtság ugyanis az év, a hét, a nap különböző szakaiban nagyon változó lehet. A nyári vakációk idején a forgalom mindenütt erősebb, de különösen az őszi-téli hónapokban vannak gyengébb periódusok is. A hét napjai közül a hétvégék a legerősebbek, hét közben viszont általában jóval kisebb a látogatottság. Napszakok szerint is megfigyelhetőek jobb és kevésbé jó periódusok: a vendégek többsége a munkaidő letelte utáni, a kora esti órákban érkezik, hogy a napi fáradalmaktól és a stressztől egy-egy kezelés, vagy önállóan igénybe vehető szolgáltatás segítségével szabaduljon meg. A spák ezekben a csúcsidőkben sokszor teltházzal üzemelnek, máskor pedig szinte üresek a kezelőkabinok. A forgalom hullámzását a hotelek a foglalási rendszer erősítésével igyekeznek egyensúlyban tartani. Egyes szállodaláncok már a rezerváció napján felkínálják vendégeiknek, hogy válasszanak a spa szolgáltatásai közül, és előre foglaljanak időpontot. Így a vendég biztosan hozzájuthat a kezeléséhez a kívánt időben, a hotel pedig optimalizálni tudja a spa forgalmának tervezését. A forgalom szempontjából erős és gyenge időszakok váltakozásának tendenciáját a szállodák különféle eszközökkel próbálják kiegyenlíteni. Ma sok hotelben a kora délutáni órákban igénybe vett szolgáltatásokra jelentős kedvezményt adnak. Így próbálják a vendégek egy részét a csúcsidőszakokról átterelni a holtidőszakokra, annak érdekében, hogy a személyzet és a spa felszerelésének kihasználtsága minél kiegyensúlyozottabb lehessen.

FONTOS SZEMPONTOK EGY SZÁLLODAI SPA OPTIMÁLIS MŰKÖDTETÉSÉHEZ

• A szállodai spa kialakítását mindenképpen alapos piackutatásnak kell megelőznie.
• Fontos, hogy a spa munkatársai jól képzettek legyenek, és tökéletesen ismerjék a kínálatban szereplő protokollok szakszerű végrehajtásának módját.
• A spa vezetését csak speciálisan képzett spa menedzserre szabad bízni.
• A belső dekoráció legyen igényes, választékos, és illeszkedjen az egész szálloda stílusához.
• Már a rezerváció pillanatában érdemes felhívni a vendégek fi gyelmét arra, hogy a szállodában spa működik.
• A hotel vendégeinek érkezés után ajánlatos mielőbb bemutatni a spát és az igénybe vehető kezeléseket, hogy kedvet ébresszünk bennük a szolgáltatások
iránt.
• A kezelésekhez speciálisan a spa szolgáltatásokhoz kifejlesztett termékek használata javasolt.
• Egy jól működő időpontfoglalási rendszer kidolgozásával a spa látogatottsága kiegyensúlyozottabbá tehető.
• Hívjuk meg az újonnan érkező vendégeket egy-egy ingyenesen vagy jelentős
kedvezménnyel igénybe vehető kezelésre, hogy megismerjék a spát
és kínálatát.
• A külsős vendégek motiválására szintén biztosítsunk egy-egy ingyenes kipróbálási
lehetőséget, vagy akciós szolgáltatást.
• Igyekezzünk mindig többet adni, mint ami a vendég elvárása lenne (frissítő
ital, nyugtató növényi főzet, a kezelés után elfogyasztható néhány falatnyi
ételkülönlegesség stb.)
• A szállodai szobákban feltétlenül ott kell lennie a spa kínálatát bemutató prospektusnak, hogy a vendégek nyugodtan tanulmányozhassák, és kiválaszthassák a számukra legvonzóbb szolgáltatást.

A SZÁLLODAI SPA RENTABILITÁSA

A kínálatban szereplő legfontosabb elemek: választható kezelések, két-három kezelésből álló komplex spa programok, a szálloda egyéb szolgáltatásaival kombinált spa programok, ingyenesen, illetve térítés ellenében igénybe vehető vizes szolgáltatások (medencehasználat, szauna, hammam), szabadidős tevékenységek (jóga, fitness), szaktanácsadás (orvosi szolgáltatások, táplálkozási és életmód-tanácsadás, akupuktúra), különböző bérletek, saját elárusítóhely esztétikai, jó közérzeti és dekorációs termékek válogatott kínálatával (kozmetikumok, ápolási kiegészítő termékek, teák, füstölők, illatos gyertyák, dísztárgyak, könyvek).
A működtetés költségei: a legjelentősebb tétel a kiadási oldalon a bérköltség, amely az összes bevétel 40–55%-át teszi ki. Ezért nagyon fontos megtalálni a minden szempontból stabil egyensúlyt a kozmetikus-maszszőr közreműködését igénylő manuális kezelések és a vendégek által önállóan igénybe vehető szolgáltatások között.
A forgalom előzetes becslése: az egyes időszakokra várható látogatottság függvényében előre tervezhető a forgalom lebonyolításához szükséges munkerőigény, amelynek költségeit esetleg külsős munkatársak esetenkénti bevonásával lehet csökkenteni. A működtetés során arra kell törekedni, hogy a spa saját magát eltartó, sőt hosszabb távon a szállodának profi tot termelő intézmény legyen, amely szolgáltatásaival a hotel látogatottságának növekedéséhez járul hozzá. Optimális esetben a mérleg már a létesítést követő második évben pozitív lehet, az első öt év után pedig egy szállodai spa átlagosan évi 20-30%-os nyereséget képes termelni.

NYITÁS A HELYI KÜLSŐ VENDÉGKÖR FELÉ

A bevételek stabilizálásának egyik módja lehet, ha a spa nemcsak a hotel vendégköre számára látogatható, hanem nyitva áll a helyi lakosság számára is. Egy kisebb vagy közepes méretű település esetén a külső ügyfelek köre viszszajáró, hűséges vendéggé tehető. A külső vendégkör ellátásából származó bevételek pedig rendkívül hasznosak lehetnek az intézmény számára a fix költségek fedezetének folyamatos biztosításában. A legelegánsabb, exkluzív szolgáltatásokat nyújtó hotelek spái általában klub jelleggel nyithatók meg a külső vendégek felé. Ezeknek az intézményeknek a látogatására csak a klubtagok jogosultak, akik rendszeres vendégei a spának, és az itt igénybe vehető, exkluzív szolgáltatásokért igen magas tagsági díjat fizetnek. Minden szállodai spa számára kiemelten fontos annak a kérdésnek az eldöntése, hogy a hotel vendégein túlmenően még milyen további vendégkör számára teszi hozzáférhetővé a szolgáltatásait. Ezt a döntést mindig a helyi adottságok, a szálloda látogatottsága, kihasználtsága, működési költségei és sok egyéb szempont mérlegelése alapján hozza meg minden egyes intézmény.

MELYEK A POTENCIÁLIS VENDÉGKÖR ELVÁRÁSAI?

A spa szolgáltatásaival szemben más és más érdeklődést mutatnak a vendégek annak függvényében, hogy szállodai tartózkodásuknak mi a célja. Nem mindegy, hogy a szállodavendég üzleti úton jár-e, vagy pihenni érkezik a hotelbe, ahogyan az sem elhanyagolható szempont, hogy a szálloda egy üzleti negyedben vagy éppen egy turistaparadicsomban található. Az üzleti úton lévő női vendégkör általában a klasszikus szolgáltatások felé mutat leginkább nyitottságot. A felmérések azt mutatják, hogy legszívesebben masszázsokat (70%), gőzfürdőt és szaunát (15%) vesznek igénybe. 10% használja az úszómedencét, kozmetikai kezeléseket pedig 5% végeztet a hotelhez tartozó spa és beauty részlegben. A csoportosan érkező vendégek (turistacsoportok, szakmai közösségek) igényeihez a spának isalkalmazkodnia kell, és olyan szolgáltatásokat kell nyújtania, amelyek alkalmasak arra, hogy a közösen átélt élményeken keresztül a csoport tagjai közötti kapcsolatok elmélyüljenek. Egy jól képzett spa menedzser számára ezek a kihívások is rutinosan oldhatók meg.
A szállodába pihenni érkező egyéni turisták általában jó vendégek. A jó közérzeti, kényeztető és esztétikai szolgáltatások kipróbálását legtöbbször a hölgyek indítványozzák. Ebben a vendégkörben a legkeresettebb szolgáltatások a testkezelések (40%), az arckezelések (30%), a szőrtelenítő kezelések (25%) és a kézápolás (5%). Szintén egyre népszerűbbek a páros kezelések, amelyekhez külön kezelőkabinok kialakítása szükséges a spában.

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 24 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*