Ayurvedikus ápolási rituálék 3. rész

[Total: 0    Average: 0/5]

Ayurvedikus ápolási rituálék 3. rész

Sorozatunk harmadik részében az ayurvedikus hagyomány egyik legösszetettebb rituáléjával, a panchakarmával szeretnénk megismertetni Olvasóinkat. Ezt a komplex kezelést Nyugaton általános tisztító, méregtelenítő, regeneráló kúraként szokás ajánlani a vendégeknek, de tudni kell, hogy alkalmazása csak szakképzett és tapasztalt terapeuták irányítása mellett biztonságos. Ezen felül az alábbiakban áttekintünk még további három ayurvedikus rituálét is, a következőket:
• svedana rituálé: gyógynövényes gőzfürdő,
• navarikhizi: a test gyógynövényes tejben főtt rizzsel végzett masszázsa,
• thalam rituálé: a koponya felső részén alkalmazott gyógynövényes pakolás.

A panchakarma az ayurvedikus gyógyászati rendszer egyik legnagyobb szakértelmet igénylő, legösszetettebb rituáléja, amely a szervezet általános regeneráló és fiatalító eljárása. Megfelelő alkalmazás esetén kiváló eredményeket lehet elérni vele, de az eljárás egyáltalán nem veszélytelen, s nem tanácsos például turistaként kipróbálni valahol India mélyén, egy ismeretlen helyen, mint ahogyan azt sokan teszik. A panchakarma kifejezés jelentése szó szerint: „öt karma”, „öt cselekedet”. Ez a rituálé az ayurvedikus gyógyászati rendszer legfőbb tisztító, méregtelenítő eljárása, amely megszabadítja a szervezetet a toxikus anyagoktól, és helyreállítja a doshák egyensúlyát, a testi-lelki egészség optimális állapotát. Sokan utaznak Indiába azzal a céllal, hogy egy-egy ashram (lelki menedékhely, jógaközpont) mélyén megtisztuljanak. A panchakarma, ez a szervezet intenzív méregtelenítését és regenerálását szolgáló rituálé három szakaszból áll. Az első, a purvakarma a szervezet felkészítése a tisztulásra. A második, a panchakarma, a rituálé központi része, maga a méregtelenítés. A harmadik szakaszban pedig két utókezelés következik: a pradhan karma és a paschat karma. A bevezető, ráhangoló rituálé, a purvakarma gyógyolajos masszázsokkal (snehana) és gyógyfüves gőzfürdőkkel (svedana) készíti elő a testet a megtisztulásra. A több napig tartó felkészítő szakasz után következik maga a fő rituálé, a panchakarma.

Az „öt karma”, azaz az öt tisztító eljárás sorrendben a következő:
• Nasya: a fej üregeinek (orr-, arc-, homloküreg), valamint a felső légutaknak a megtisztítása. A rituálé során olajakban oldott, illetve speciális, por állagú gyógyszereket juttatnak az orrüregbe. A shiro virechana néven is ismert eljárással megszüntethetőek a fej- és tarkótájéki fájdalmak, a váll fájdalma, és helyreállítható a fej dosháinak egyensúlya.
• Virechana: az emésztőrendszerben (a gyomorban, a belekben, a májban és az epében) felhalmozódott Pitta méreganyagok eltávolítása a szervezetből hasmenést okozó tisztító-, epehajtó-, lazító- és egyéb gyógyszerekkel.
• Vamana: a Kapha dosha túlsúlyának megszüntetését célzó terápiás hánytatás, amelynek segítségével fellazíthatóak, majd kiüríthetőek a szervezetből a Kapha dominanciájával összefüggésben felhalmozódott toxikus anyagok.
• Vasti: orvosi olajjal, illetve ghível végzett gyógybeöntések, amelyekkel a bélcsatornán keresztül eltávolíthatóak a szervezetből a három különböző doshának megfelelő toxikus anyagok. A rituálé fiatalító hatása is kiváló.
• Rakta moksha: a vér megtisztításának rituáléja, amelyet a művelet közben fennálló fertőzésveszély miatt ma már csak nagyon ritkán végeznek.

A befejező rituálék szakaszában a paschat karma a belső egyensúly helyreállítására irányuló terápia. A panchakarma meglehetősen megterhelő kúra, amely alatt a szervezet legyengül és energiát veszít. A paschat karma egy minimum nyolc, maximum negyvenkét napos helyreállító, erősítő kúra, amely fokozatosan reaktiválja az emésztőrendszer és az egész szervezet működéseit. Amint az a fenti leírásból is nyilvánvaló, a panchakarma autentikus formájában egyáltalán nem hasonlít ahhoz a kellemes kis tisztító-fiatalító kezeléshez, amelyet egyes nagy látogatottságú indiai turistaparadicsomokban vagy nyugati jó közérzeti intézményekben e név alatt kínálnak a vendégeknek. A panchakarma rituálét csak szakszerűen képzett ayurvedikus orvos felügyelete mellett szabad végezni, a páciens dosha-összetételének megállapítása és általános egészségi állapotának pontos felmérése után. A panchakarma rituálét minden esetben a páciens egyéni tulajdonságainak megfelelően, személyre szabottan kell végrehajtani. Ellenkező esetben a kúra a szervezet egyensúlyi állapotának felborulását is okozhatja, és akár súlyos következményekkel is járhat. A szakszerűen végrehajtott panchakarma viszont óriási energiákkal tölti fel a szervezetet, és a semmi mással össze nem hasonlítható fizikai és szellemi tisztaság megtapasztalásához vezeti el az embert.

A továbbiakban térjünk át három másik rituálé ismertetésére.

A SVEDANA

A svedana a verejtékezés fokozását célzó kezelés, amellyel méreganyagok üríthetők ki a szervezetből, és csökkenthető a Vata dosha túlsúlya. A svedana kezelés (jelentése: verejték) leggyakrabban alkalmazott formája a gyógyfüves gőzfürdő, de más eljárások is ismertek, amelyekkel fokozott izzadásra ösztönözhető a szervezet. Egyes helyeken a verejtékezés előidézésére magas hőmérsékletre felfűtött helyiséget használnak, máshol egyszerűen nagyon meleg ruhákba öltöztetik, és takarókkal borítják be a páciens testét. A gyógyfüves gőzfürdő az izzasztás legjobb és leghatékonyabb módja, amely a páciens számára kellemes élményt is nyújt, ezért – ahol a körülmények erre lehetőséget adnak – inkább ezt használják. A gőzfürdő előtt általában egy gyógyolajos masszázst is végeznek, vagy esetleg udwarthanam rituálét. A bevezető kezelés során alkalmazott olajak hatóanyagai a gőzben kitágult pórusokon keresztül mélyen beszívódnak a bőrbe, és az egész szervezetre hatnak. A gyógyolaj készítéséhez használt füveket mindig a páciens dosha-összetételének megfelelően választják ki.

A NAVARAKHIZI

A „khizi” szó zsákocskákat jelent, a „navara” pedig a gyógyászati célokra használt rizs megnevezése. A navarakhizi nem más, mint gyógyfüves főzetben főtt rizzsel telt zsákocskákkal végzett testmasszázs. Tradicionálisan ennél a rituálénál egyszerre öt terapeuta dolgozik a páciens testén, aki nyújtott lábbal ül a kezelőasztalon. A rituálé egy rövid fejmasszázzsal indul, majd következik egy, a dosha-típusnak megfelelő olajjal végrehajtott masszázs, amelyet négy masszőr egyszerre, szinkronban dogozva végez. Ezalatt az ötödik terapeuta megtölti a zsákocskákat a gyógyhatású rizzsel, amelyet előzetesen egy tejes-gyógynövényes oldatban főznek meg. A főzethez a tejbe bala, azaz indiai fehér mályva (latin nevén Sida cordifolia) kerül, egy olyan gyógynövény, amelyet az ayurveda a három dosha egyensúlyának beállítására alkalmaz. A négy, masszázst végző terapeuta először tehát a megfelelő gyógyolajjal végigmasszírozza a testet, majd a kezébe vesz egy-egy meleg főtt rizzsel telt zsákocskát, és ezzel folytatja a masszázst. Az ötödik masszőr feladata, hogy újabb és újabb zsákocskákat adjon társai kezébe, ha a masszázshoz használt zsákocska kihűl, vagy már nem tartalmaz elég nedvességet, és nem csúszik jól a bőrön. A páciens a kezelés közben a masszőrök kérésére többször testhelyzetet vált: ülő helyzetéből a hátára, majd a bal oldalára, aztán a hasára, utána a jobb oldalára fekszik, végül ismét felül. A kezelés végén a textilzsákocskákat kinyitják, a bennük található – meglehetősen összetört – rizst felhordják a páciens testére, és mintegy tíz percig hagyják hatni. A kezelés a vata és a pita dosha túlsúlya esetén javasolt, és különösen hatásos idegrendszeri, ízületi, valamint keringési problémák enyhítésére. Időtartama általában 60–90 perc.

A THALAM

A thalam rituálé a koponya felső részén alkalmazott gyógynövényes pakolás, amely porrá őrölt gyógynövények és gyógyolaj keverékéből készül. A gyógyhatású, tészta sűrűségű masszát a fejtetőre viszi fel a terapeuta, és 15–45 percig hagyja hatni. A rituálé különösen hatékony migrén, álmatlanság és látászavarok kezelésére. Hatásfokát javítja, ha tisztító rituálék után végzik, például a snehana gyógyolajos testmasszázs vagy az imént bemutatott gyógyfüves gőzfürdő, a svedana után. A rituálé alatt a páciens egy széken ül, kezét a térdén pihentetve, ellazulva a thalamot megelőző masszázs vagy gőzfürdő hatásától. A fejtetőre helyezett masszát a terapeuta a hatóidő letelte után eltávolítja, és a kezelt területet egy speciális porral szórja be (ennek neve: rasnadi choornam). A thalam rituálé hatékonyságát a haj sűrűsége is befolyásolja. A legjobb hatás kopasz fejen érhető el vele. Kettő-négy héten át napi egyszer, kúraszerűen alkalmazva a thalam rituálé arcbénulás, látászavarok és neurológiai problémák esetén is az állapot jelentős javulásához vezethet.

ÖSSZEFOGLALÁS

Az ayurvedikus ápolási és gyógyászati rituálékat bemutató sorozatunk befejező részét következő lapszámunkban közöljük. Az ősi, indiai kultúrában tett utazásunk utolsó állomásán még további három kezeléssel ismerkedhetünk majd meg.
Ezek a következők lesznek:
• pinda sveda: gyógynövényes zsákocskákkal végzett masszázs,
• chavitti uzhichil: taposómasszázs, amelyet a terapeuta a lábával hajt végre,
• padabhyanga: a láb ghível végzett masszázsa.

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 24 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*